Nieuwenkamps etsen en houtsneden werden alom geprezen om hun hoge kwaliteit. Voor de Tweede Wereldoorlog was hij dan ook een bekend graficus binnen en buiten Nederland. Hij leerde het vak met name van J.G. Veldheer (1866-1954) en J.M. Graadt van Roggen (1867-1959). In Parijs ontmoette hij etser Pieter Dupont (1870-1911).

Bekijk het werk van de kunstenaar onderaan deze pagina.


Meester op alle technieken
Hij toonde zich al snel een knap grafisch kunstenaar, die alle grafische technieken beheerste: etsen, droge naald, aquatint, houtsnede en lithografie. Nieuwenkamp wist de verschillende mogelijkheden van de etstechniek ten volle te benutten. Hij experimenteerde veel, ook met andere materialen dan koper. Zo gebruikte hij zink (kachelplaat), aluminium, eboniet en celluloid om in te graveren en etsen. Hij ontwierp niet alleen stijlvolle prenten maar ook functionele zaken als ex-libris, vignetten, randversiering en begin-kapitalen. Dit alles leverde hem veel respect op van vakgenoten. Ook werd zijn grafiek meerdere malen bekroond.

Ontwerper en graficus S.H. de Roos (1877-1962) over het werk van Nieuwenkamp: De verschillende mogelijkheden die de ets-techniek biedt, heeft Nieuwenkamp ten volle benut, we zouden kunnen zeggen uitgebuit.

Grafiek