Wie Nieuwenkamps tekeningen door de tijd beziet, signaleert dat hij verschillende malen van stijl veranderd is. Zo is zijn wijze van tekenen voor 1900 aanmerkelijk anders dan erna. Voor 1900 experimenteert hij met de belijningen vooral in zwart-wit. Als hij de tekeningen maakt voor Bali en Lombok, verschijnt een geheel nieuwe werkmethode, met een lichte sepiagetinte achtergrond die tevoren met een penseel werd aangebracht. De combinatie van pen, potlood en penseel maken de tekeningen anders dan men gewoonlijk ziet. Ze zijn typisch Nieuwenkamp. Ook later in Italië, als hij de buitengewoon bewerkelijke tekeningen van zijn villa en tuinen maakt, verschilt dat weer van het werk uit de Hollandse tijd. Veel potlood, het contrast verhoogd met inkt en een bruin getinte omlijsting.

Bekijk het werk van de kunstenaar onderaan deze pagina
.

Bedoeld om verhalen te illustreren
Omdat vrijwel alle tekeningen bedoeld waren om een verhaal te illustreren, weegt dat aspect het zwaarst. Nieuwenkamps tekeningen geven vaak zeer nauwkeurig de werkelijkheid weer, zonder daarbij overigens aan artistieke waarde in te boeten. Dat is op zich al een opmerkelijke prestatie. Daar het de bedoeling was om de prenten te reproduceren in boek en tijdschrift, komt kleur maar spaarzaam voor. Zonder twijfel wist Nieuwenkamp heel goed welke eisen dat aan zijn tekeningen stelde. Maar op den duur beviel het werken zonder kleur hem niet . Vooral in latere jaren maakte hij gouaches en aquarellen.

Tekeningen